انواع تلویزیون شهری

قوانین نصب تلویزیون شهری

قوانین نصب تلویزیون شهری

 قوانین نصب تلویزیون شهری یک روال اداری مشخص است که متقاضیان بر طبق ضوابط تعیین شده از سوی مراجع ذی ربط، مجاز به بهره برداری از این تجهیزات تبلیغاتی خواهند بود. بر همین اساس، تلویزیون های شهری بسته به نوع کاربری و استفاده ای که دارند در دسته بندی های مختلقی قرار می گیرند که نصب هریک مستلزم رعایت یکسری اصول خواهند بود. به طوری که نمونه تبلیغاتی این تجهیزات با مواردی که با هدف اطلاع رسانی و یا مناسبتی نصب می گردند، دارای مقررات و الزامات قانونی متفاوتی هستند. به همین دلیل لزوم اطلاع از این شرایط برای افراد و ارگان هایی که قصد خرید و یا اجاره نمایشگر های شهری را دارند، بسیار با اهمیت و ضروری خواهد بود. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی قوانین نصب تلویزیون شهری و الزاماتی که برای استفاده از این تجهیزات تعیین گردیده بپردازیم.

 

آشنایی با تلویزیون شهری

 

آشنایی با تلویزیون شهری

تلویزیون های شهری، نمایشگرهای غول پیکری هستند که با هدف ارائه و پخش یک محتوای تصویری که می تواند ویدئو یا عکس باشد در معابر شهری، میادین و فضاهای باز نصب می گردند. از همین رو، زمینه استفاده از آن برای اهداف تبلیغاتی، اطلاع رسانی و یا حتی پخش تیزرهای مناسبتی داغ و پر طرفدار بوده و بسیاری از شرکت‌ها، نهادها، ارگان ها و مکان های تجاری، اصلی ترین متقاضیان بهره برداری این تجهیزات می باشند. اما نصب این نمایشگرهای شهری، مستلزم اخذ برخی مجوزها و طی مراحل خاص قانونی از شهرداری به ویژه سازمان زیباسازی شهرداری و همچنین دریافت تاییدیه های لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. البته لازم به گفتن است که تنها برخی از این نمایشگرهای دیجیتال، نیازمند طی مراحل قانونی هستند و آندسته از کاربرانی که به منظور تبلیغات، قصد خرید این تابلوها را دارند، مسیر دشوارتری را برای اخذ مجوزهای قانونی، پیش رو دارند.

 

قوانین نصب تلویزیون شهری

شاید تصور کنید که صرفأ انتخاب یک مکان شلوغ و پر رفت و آمد برای نصب تلویزیون و بهره مندی از مزایای این تجهیزات کافی باشد. اما باید گفت شما مسیر طولانی و تاحدودی دشوار پیش روی خود خواهید داشت. زیرا پس از آنکه تصمیم گرفتید یک نمایشگر دیجیتال را در یک مکان به خصوص نصب کنید، بایستی پروسه قانونی و مراحل اداری خاصی را برای اجرای طرح خود گذرانده و درصورت اخذ مجوزها و تاییدیه های لازم، برای ساخت و نصب آن اقدام نمایید. این پروسه شامل مجموعه مراحل مختلفی است که در ادامه به صورت جداگانه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

ارائه درخواست نصب به سازمان ذی ربط

 

ارائه درخواست نصب به سازمان ذی ربط

اولین گام در راستای اجرای قوانین نصب تلویزیون شهری ، تنظیم و تحویل درخواستی مبنی بر نصب تابلو در یک مکان یا معبر خاص به نهاد ذی ربط می باشد که مسئولیت آن برعهده سازمان زیباسازی شهرداری است. این درخواست، درواقع یک طرح یا نمای کلی از پروژه مورد نظر خواهد بود که پس از بررسی های لازم و کسب تاییدیه، مورد مزایده قرار می گیرد. به این معنی که پیشنهاد دهنده یا فردی که ایده ساخت تلویزیون را در یک موقعیت خاص به شهرداری ارائه می دهد، یکی از افرادی خواهد بود که اجازه شرکت در این مزایده را دارد. البته گفتنی است که این فرد به دلیل آشنایی بهتر و دقیق تر از جزئیات طرح، قطعأ شانس بیشتری هم برای پذیرفته شدن خواهد داشت. به این ترتیب، پس از تایید طرح، بر اساس ضوابط مقرر، می توان اقدام به ساخت و نصب نمایشگر نمود.

قوانین اجرای سازه تلویزیون شهری

 

قوانین اجرای سازه تلویزیون شهری

قوانین نصب تلویزیون شهری تنها به دریافت مجوزها و برنده شدن در مزایده محدود نمی شود و حتی احداث سازه و پایه تابلو نیز مشمول رعایت یکسری مقررات و اصول خواهد بود. در این راستا می بایست نقشه سازه توسط مهندس معمار، طراحی و آماده شود. در این پلن بر اساس مقررات ملی ساختمان که مشخصأ در بند 7 قواعدی را در رابطه با پی و پی سازی مطرح نموده؛ می بایست کلیه مشخصات پایه و سازه به صورت مستند، تهیه و ارائه گردد. همچنین این طرح پس از امضا توسط یک مهندس ناظر، دریافت تاییدیه شهرداری نیز ضروری می باشد. یکی دیگر از الزامات مهم برای ساخت بدنه و پایه تلویزیون شهری، اجرای بتنی سازه است که ضوابط این الزام به طور دقیق در بند 9 مقررات ملی ساختمان نیز مورد اشاره واقع گردیده و مهندسین معمار و ناظر به خوبی بر آن واقف می باشند.

 

مقررات مربوط به ابعاد تلویزیون شهری

در قوانین نصب تلویزیون شهری  به اندازه و ارتفاع این تجهیزات نیز توجه شده و مقرراتی در این باره وضع گردیده است. بر همین اساس، این نمایشگرهای دیجیتال، ساختاری مستطیل شکل دارند که محل نصب آنها حداقل ۵ متر و حداکثر ۶ متر از سطح مورد نظر خواهد بود. بیشترین طول و عرض مجاز برای ساخت این تجهیزات نیز به ترتیب، ۱۲ و ۷ متر می باشد. علاوه بر آن، مساحت تلویزیون شهری نیز مطابق با ضوابط تعیین شده، باید در یک محدوده مشخص باشد که طبق آن، ساخت این تابلوهای دیجیتال با مساحت حداکثر 84 و حداقل 24 متر مربع، بلامانع خواهد بود. زاویه نصب نیز مورد دیگری است که برای دید بهتر مخاطبان، بایستی مورد توجه قرار بگیرد که این پارامتر نیز طبق مقررات وضع شده، تعریف خاصی دارد. به طوری این زاویه از سطح عمود و 90 درجه سازه، می تواند بین 5 تا 15 درجه باشد.

 

اجاره تلویزیون شهری و اخذ مجوزهای قانونی

به طور کلی قوانین نصب تلویزیون شهری و ضوابطی که برای احداث سازه و پایه در نظر گرفته شده تا حدودی دشوارتر از اجاره این تجهیزات است. درواقع شما به عنوان یک کسب و کار یا موسسه تجاری که آشنایی چندانی با نحوه ساخت و طی پروسه اداری و قانونی چنین تابلوهایی ندارید، راه دشوار و پیجیده تری خواهید داشت. این در حالی است که کانون های تبلیغاتی و شرکت هایی که فعالیت آنها در حوزه ساخت و نصب تابلوهای تبلیغاتی است، شناخت بهتری از فرایندهای قانونی نصب این تجهیزات دارند.

بنابراین درصورتی که تمایل ندارید درگیر پروسه وقتگیر کسب مجوزهای قانونی شده و زمان و هزینه زیادی صرف کنید؛ می توانید از امکانی که برای اجاره کردن این تجهیزات وجود دارد، استفاده کرده و یک نمایشگر با ابعاد و مشخصات دلخواه در مکان مورد نظرتان نصب نمایید. چراکه این فرآیند نیازمند اخذ مجوزهای قانونی نمی باشد و تنها کافی است که محتوای تصویری خود را پیش از پخش به تایید اداره فرهنگ و ارشاد رسانده و مجوز آن را دریافت کنید. البته قبل از اجاره و برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، مطمئن باشید که کلیه ضوابط و قوانین نصب تلویزیون شهری رعایت شده باشند.

 

مجوزهای لازم برای پخش محتوای تلویزیون شهری

پخش هرگونه محتوای تبلیغاتی اعم از ویدئو یا تصویر، مستلزم دریافت مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اخذ تاییدیه از سازمان زیباسازی شهرداری می باشد. بر همین اساس برندها و موسساتی که قصد دارند یک محتوای تبلیغاتی را از طریق این تلویزیون ها به نمایش بگذارند، معمولا فرآیند تولید و پخش تیزر تبلیغاتی خود را به شرکت های مربوطه واگذار می کنند. درواقع به این صورت، نیازی نیست خود را درگیر پروسه و روال قانونی برای ساخت محتوا کنید. چراکه این شرکت ها از قواعد و الزامات ساخت تیزرهای تبلیغاتی، اطلاع کامل و دقیق دارند.

گفتنی است، موسسات تبلیغاتی به واسطه اشرافی که بر قوانین نصب تلویزیون شهری دارند و با توجه به مفادی که در قرارداد فی مابین درج می شود، مسئولیت محتوای نمایشی را برعهده گرفته و پاسخگوی هر نوع ادعایی خواهند بود. به این ترتیب در صورت بروز مشکل، کارفرما یا موسسه تجاری هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *